Сплотеният екип е ключът към успеха

Сплотеният екип е ключът към успеха

Сплотеният екип е ключът към успеха

Във всяко звено на нашата компания има възможност за кариерно развитие, казва Делян Митев, мениджър на мониторинг центъра на VIP Security

– Господин Митев, какво представлява мониторинговият център в една голяма охранителна компания?

– Мониторинг центърът не спи. Нашата работа се случва 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата и 365 дни в годината. Това, което правим, е да следим и да се грижим за сигурността на клиентите. При нас се визуализират всички аларми и сигнали, които получаваме от всички охранявани обекти. Нашата задача е да разчетем правилно тези сигнали и да вземем адекватни мерки според възникналата ситуация, за да предотвратим евентуална злонамерена намеса.

– Как започнахте работа в компанията и как стигнахте до сегашната си позиция?

– Всичко започна почти случайно, но се разви по наистина неочакван и положителен начин. Попаднах на обява, в която пишеше, че се търсят охранители. В процеса на подбор ми предложиха място в мониторинг центъра. По това време звеното бе на същия денонощен режим на работа, но далеч не бе с настоящия си обем от близо 100 души.

Прозвуча ми интересно и реших да приема. Намерението ми бе да започна, но само докато се преориентирам. Смятах, че това ще е само един етап от живота ми. Бях едва на 20 години. Започнах като оператор, както всички новопостъпили. Постепенно работата започна все повече да ми харесва, започнах да опознавам спецификите и да искам да се развивам в тази сфера. Нещата при мен се развиха сравнително бързо – в рамките на около 6 месеца станах старши оператор. След това – супервайзър и започнах да ръководя един от четирите екипа. Вече повече от половин година съм мениджър на цялото звено. Това стана след проведен вътрешен конкурс, който включваше изслушване пред целия мениджърски екип. Трябваше да аргументирам кандидатурата си и да презентирам моите виждания, стратегия и идеи за бъдещето на мониторинг центъра. Беше ми гласувано доверие, което ме мотивира допълнително и за което съм наистина благодарен.

– Какво е най-характерно за VIP Security, когато става дума за кариерното развитие на служителите?

– Бях изключително приятно изненадан от възможността, която ми бе предоставена. За един млад човек това е голям шанс. В моя случай e и голямо признание, защото тук не става дума просто за позицията на мениджър и за управлението на екип, а за смисъла на отговорността, която този екип носи, поради естеството на нашата работа. От тук и моята отговорност към работата, към колегите и към клиентите.

Особено щастлив ме прави фактът, че не получих позицията само защото съм служител на компанията от 6 години. Получих я като човек, който се е развил, доказал се е и е израснал в тази компания и искрено обича работата си. Вярвам, че това отношение е важно за развитието ми, както и за решението на ръководството да поеме риска да ме назначи начело на толкова ключово звено.

Много съм впечатлен от подхода към талантите и от цялата политика за подбор в компанията. Решението за кариерно израстване не зависи от един човек. Събира се комисия за изслушване и се задават въпроси свързани със спецификата на работата. Това е цяла процедура, която дава обективност при вземането на решение дали човекът ще успее да се справи с новата си позиция и ще допринесе за общите цели. Това според мен е чудесно. Във всяко звено на нашата компания има възможност за развитие. Когато работиш с отношение, с разбиране, тогава няма нищо невъзможно.

– Какви са вашите отговорности в компанията? Какво е най-важното във вашата работа?

– Виждам себе си повече като лидер, отколкото като мениджър. Още от времето, когато бях супервайзър. Моята идея за работата е да предам на хората, с които работя, смисъла и значението на това, което правим. А именно, че ние не просто работим с едни компютри и системи, а се грижим за сигурността и спокойствието на хората, за техния живот и собственост. Моята идея е да се опитам да накарам колегите да се поставят на мястото на хората, които охраняваме, и да разберат колко е отговорна работата, която извършваме.

– Каква според вас е разликата между лидер и мениджър?

– За мен мениджърът е по-скоро административна единица. Администрирането на процеси е сред уменията, които надграждам у себе си в момента. Лидерството е да бъдеш част от екипа си, да работиш заедно с него и в същото време да успееш да им помогнеш да повярват в смисъла на работата си. Същността на това, което прави един лидер, е чрез личния пример да вдъхнови и мотивира колегите си. Тогава е много по-лесно да работиш с хората и да градиш сплотен екип.

Важно е да накараш своите хора да те разберат, но е важно и ти да ги разбереш. Едно от нещата, които им казвам, е, че не са длъжни да се харесват, но е много важно да се уважават. Да разбират, че работят заедно, че това е екипна работа. Когато се изгради един такъв екип, в който всеки може да застане „в обувките“ на колегата си, тогава е много по-лесно хората в екипа да се почувстват като едно семейство. Има го усещането, че от човека до теб зависи също толкова, колкото и от твоята работа. В мониторинг центъра няколко човека гледат едни и същи сигнали, извършват една и съща работа и колкото по-добре се разбират, толкова по-добре изпълняват задълженията си. Ние прекарваме много време заедно и е много важно да се разбираме и да се уважаваме. Уважението за мен е ключ към успеха. Във всички ситуации, но особено в такъв екип и при толкова напрегната работа.

– Какви качества изисквате от хората, които ръководите?

– Човекът трябва да е спокоен и да е улегнал, като това според мен не е свързано с определена възраст. Трябва и да е съпричастен. За да може, когато му се обясни какво всъщност прави, той наистина да вникне и да се отнесе отговорно към работата. Важно е чисто психологически да си спокоен и устойчив, защото има много казуси, които са сложни по един или друг начин и са свързани с работа с хора. Т.е. човек трябва освен всичко и да е добър психолог, доколкото това е възможно. Много важно за мен е човекът да е екипен играч. Индивидуализмът е хубаво нещо, но не и при нас в мониторинг центъра. Там ни трябва преди всичко силен, здрав, сплотен екип, който може да се справя със сложната всекидневна работа. Аз имам късмета да работя точно с такива хора. Много се гордея със своите колеги и съм им изключително благодарен за това, че мога да работя с тях.

– Каква е вашата дефиниция за успех в работата?

– Сплотен екип. Хората трябва да се уважават и да си помагат, за да идват спокойни и с желание на работа. Когато накараш един екип да се чувства по този начин и видиш резултата от това – ето това за мен е успех.

Интервюто е публикувано за първи път в Мениджър. Снимка: Юлиян Донов